1. Водонепроникний дерев'яний ящик. Якщо займатися з дітьми в малій групі (3-4 людини) або індивідуально, його розмір – 50-70 сантиметрів. Такий розмір скриньки відповідає оптимальному полю зорового сприйняття, і це дозволяє охоплювати його поглядом цілком. Пісочні терапевти "любовно" називають ящик з піском "підносом" - з боків він може бути забезпечений ручками для зручності транспортування. Краще, якщо піднос буде саме дерев'яним, це полегшить перенесення пісочного досвіду в реальну діяльність.
Для занять з великими групами дітей потрібно ящик значно більшого розміру. Внутрішня поверхня підноса (дно і борти) фарбують в синій або блакитний колір. Таким чином, дно підноса буде символізувати воду, а борта - небо.
2. Чистий, просіяний пісок (деякі його навіть прожарюють в духовці). Він не повинен бути занадто великим або занадто дрібним. Піском заповнюється менша частина скриньки. Для пісочних ігор краще, якщо він буде вологим.Таким чином, пісок ставить символічну "лінію горизонту".
3. "Колекція" мініатюрних фігурок, висотою бажано не більше 8 сантиметрів. У набір іграшок можуть увійти:
– людські персонажі;
– будівлі: будинки, школи, церкви, замки;
– тварини: домашні, дикі, доісторичні, морські, і пр.;
– природничі предмети: черепашки, гілочки, камені, кістки, яйця і пр.;
– символічні предмети: джерела для загадуванням бажань, ящики зі скарбами, коштовності та ін;
– казкові герої: злі і добрі;
– релігійні предмети і сувеніри;
– жива зелень і пр.;
– флакони з-під парфумів та ін;
пластикові або дерев'яні букви і цифри, різні геометричні фігури (круги, трикутники, прямокутники, піраміди і ін). Словом, усе, що зустрічається в навколишньому світі.
Моделювання ігор-казок на піску 1. Введення в ігрове середовище. Установка на уважне слухання та активну участь. (Приказка, забавлянки, обіцянка незвичайних пригод і випробувань.) Довірчий стиль спілкування, уважне ставлення до кожної дитини, діалог з кожним, знижений тон голосу.
2. Знайомство з грою і її героями. Прослуховування початку казки, історії та будівництво у пісочниці ігрового простору (казкової країни, замків, палаців, морів, річок, лісів, того, що потрібно по сюжету гри), заселення його різними персонажами (казковими героями, тваринами, буквами та ін).
Позиція "відстороненого оповідача", доброзичливого та м'якого помічника, дослідника створюваного простору 3. Моделювання конфлікту, труднощів. Дітям зачитується продовження історії, в якому відбувається щось, що руйнує створений на піску світ (з'являються сили зла, руйнування: дракони, чудовиська, ураган тощо) Створення ситуації, в якій дитина діє самостійно, може переносити і відігравати в грі з піском негативні емоції, при цьому дорослий може виступати руйнівником, використовуючи фігурки і ляльки 4. Вибір допомоги. Звернення до дитини за допомогою: - Що буде з жителями країни? Що ж робити? Як бути? Чи зможеш ти допомогти? - Тільки ти, з таким добрим серцем, зможеш допомогти мешканцям цієї країни. Можна одягатися в казковий одяг та знайомитися з помічниками. Дорослий - зацікавлена особа, що вивчає ситуацію, шукає вихід нарівні з дитиною. Дорослий переконує, підбадьорює, вселяє віру в себе, вказує на потенційні можливості дитини.
5. Боротьба і перемога. Діти відіграють ситуацію боротьби зі злом. Тут вони мудреці і лицарі, феї і чарівники. Кожен виступає під маскою найбільш близького йому персонажа. Далі відбувається відновлення, реконструкція, перетворення піщаної країни. Саме зараз діти виступають Творцями - відновлюють світ у відповідності зі своїми бажаннями і набутими знаннями і навичками. Будують так, щоб у новій країні всім було зручно. Посилюється успішний досвід-дітям вдячні всі казкові істоти.
Педагог підтримує, підбадьорює, висловлює свою зацікавленість, впевненість у тому, що у дитини все вийде. Потім - щире захоплення дитиною, вдячність за вигадку, доброту.
6. Затвердження перемоги.
Спонтанне продовження гри, в якій відбувається святкування перемоги. Стиль поведінки дорослого: запитує про емоційний стан дітей, думки і почуття, які виникали в процесі гри, чи сподобалося їм, що вони будуть робити, якщо раптом знову потраплять у схожу ситуацію.
7. Перспектива подальших пригод.
Розповідь про наступні пригоди. Дорослий намагається заінтригувати дитину.
З ЧОГО ПОЧИНАТИ?
1. Ігри на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості і дрібної моторики рук ("Чутливі Долоньки").
2. Ігри на розвиток фонематичного слуху, корекція звуковимови, навчання читання та письма. ("Пісочна грамота")
3. Пізнавальні ігри на піску. Види пізнавальних ігор на піску: - Ігри на знайомство з навколишнім світом. Через них ми пізнаємо те, що поряд з нами: тварин (диких та домашніх), комах, ліси, поля, річки, озера, моря, острови, професії, місто, транспорт, побут та ін
- Географічні ігри. Тут ми дізнаємося, як живуть люди в різних куточках планети. Моделюємо в пісочниці різні кліматичні зони і життя в них. Наприклад, часто дітям непросто уявити собі життя в тропічних багатоярусних лісах. Фотографії недостатньо. Створимо "живі" картинки на піску. Ставимо фігурки екзотичних дерев та кущів по ярусах (слід пам'ятати, чого немає в "колекції", замінюємо природним матеріалом), обвиваємо їх "ліанами", мотузочками, розміщуємо на них фігурки мавп, птахів, фруктів, і відтворюємо "тропічну зливу".
- Фантастичні ігри. У пісочниці імітується життя на інших планетах: місячний ландшафт, поверхня Марса і пр. Це унікальна можливість для нас-використовувати сучасну дитячу субкультуру (трансформерів, роботів і пр.) у "мирних", пізнавальних цілях. Після перегляду мультфільмів можна запропонувати дитині відтворити на піску картинку, яка найбільш запам'яталася, програти ще раз хвилюючу ситуацію, придумати до неї альтернативне продовження. Розігруючи "зоряні війни" на піску, реалізуючи бажання бути супергероєм і вічно живим, дитина звільняється від внутрішньої напруги та отримує від нас багато цікавої інформації про космічні тіла, кораблі, дослідження 4. Історичні гри. Ми захоплюємося діарама битв, представлених у великих музеях, але ж це не що інше, як застигла пісочна картина. Тільки в пісочниці дитина може все САМА побудувати і програти, ставши учасником історичних подій. Професійні військові використовують ігри на піску, вивчаючи стратегію бойових дій... 5. Ігри-екскурсії по місту. Батьківщина починається з рідного міста, селища. Його історія робить істотний вплив на думки і життя мешканців. Історія міста, як і життєвий шлях людини, має свої радощі й печалі. Ці події можна розігрувати на піску.
Ігри можуть бути як індивідуальні, так і групові. Заповнюється протокол на зразок: