АкушерствоАнатомияАнестезиологияВакцинопрофилактикаВалеологияВетеринарияГигиенаЗаболеванияИммунологияКардиологияНеврологияНефрологияОнкологияОториноларингологияОфтальмологияПаразитологияПедиатрияПервая помощьПсихиатрияПульмонологияРеанимацияРевматологияСтоматологияТерапияТоксикологияТравматологияУрологияФармакологияФармацевтикаФизиотерапияФтизиатрияХирургияЭндокринологияЭпидемиология
|
Великая вечерня и литургия навечерия Богоявления.
Литургия этого дня начинается Великой вечерней. По уставу, начинаться она должна в 11 часов дня, что, впрочем, для нас было бы проблематично… Напомню, Великая вечерня – это вечерня, на которой совершается вход и при необходимости – читаются паремии, а после прокимна и паремий, как на литургии – следует сугубая ектения «Рцем вси». В данном случае, по входу и прокимну, на службе читаются 13 паремий навечерия праздника.
Службу также совершал о.Сергий Лукин при участии того же диакона. Прочие три диакона появлялись на чтении паремий, при этом о.Евгений Габов и о.Сергий возглашали тропари и припевы.
Паремия 1. Книга Бытия (1 Глава): В начале сотвори Бог небо и землю. Земля же бе невидима и неустроена, и тьма верху бездны: и Дух Божий ношашеся верху воды. И рече Бог: да будет свет, и бысть свет. И виде Бог свет, яко добро: и разлучи Бог между светом, и между тьмою. И нарече Бог свет день, и тьму нарече нощь. И бысть вечер, и бысть утро, день един. И рече Бог: да будет твердь посреде воды, и да будет разлучающи посреде воды и воды: и бысть тако. И сотвори Бог твердь: и разлучи Бог между водою, яже бе под твердию, и между водою, яже бе над твердию. И нарече Бог твердь, небо: и виде Бог, яко добро. И бысть вечер, и бысть утро, день вторый. И рече Бог: да соборется вода, яже под небесем, в собрание едино, и да явится суша: и бысть тако. И собрася вода, яже под небесем в собрания своя, и явися суша. И нарече Бог сушу землю: и собрания вод нарече моря. И виде Бог, яко добро. И рече Бог: да прорастит земля былие травное, сеющее семя по роду и по подобию, и древо плодовитое творящее плод, емуже семя его в нем по роду на земли: и бысть тако. И изнесе земля былие травное, сеющее семя по роду и по подобию, и древо плодовитое творящее плод, емуже семя его в нем по роду на земли: и виде Бог, яко добро. И бысть вечер, и бысть утро, день третий.
Паремия 2. Книга Исхода (14 Глава): Рече Господь к Моисею: что вопиеши ко Мне? Глаголи сыном Израилевым, и да путешествуют. И ты возми жезл твой, и простри руку твою на море, и расторгни е, и да внидут сынове Израилевы посреде моря по суху. И се, Аз ожесточу сердце фараоново, и слуг его, и египтян всех, и внидут вслед их, и прославлюся в фараоне, и во всем воинстве его, и в колесницах, и в конех его. И уразумеют вси египтяне, яко Аз Господь, прославляющу Ми ся в фараоне, и в колесницах, и в конех его. Простре же Моисей руку на море, и возгна Господь море ветром южным сильным, всю нощь, и сотвори море сухо, и разступися вода. И внидоша сынове Израилевы в посред моря по суху: и вода им стена бысть одесную, и стена ошуюю. Погнаша же египтяне, и внидоша созади их, всяк конь фараонов, и колесницы, и всадницы, посреде моря. Простре же Моисей руку на море, и устроися вода ко дню на место: египтяне же бежаша под водою: и истрясе Господь египтяны посреде моря. И обратившися вода покры колесницы, и всадники, и тристаты, и всю силу фараонову, вшедших в след их в море, и не оста от них ни един. Сынове же Израилевы проидоша по суху посреде моря.
Эта паремия более подробно читается в Великую субботу и к ней прибавляются припевы, в отличие от навечерия Рождества Христова и Богоявления, являющиеся частью текста паремии, то есть чтец воспевает ту самую песнь, которую пели евреи, видя, как Бог избавил их от карательного отряда египтян…
Паремия 3. Книга Исхода (Главы 15 и 16): Поят Моисей сыны Израилевы от моря Чермнаго, и веде тыя в пустыню Сур: и идяху три дни в пустыни, и не обретаху воды, да быша пили. Приидоша же в Мерру, и не можаху пити воды из Мерры, горька бо бе: сего ради наречеся имя месту тому, Горечь. И роптаху людие на Моисеа, глаголюще: что пием? Возопи же Моисей ко Господу, и показа ему Господь древо: и вложе тое в воду, и сладка бысть вода. Тамо положи ему Бог оправдания и суды. И тамо искушаше его, и рече: Аще слухом услышиши глас Господа Бога твоего, и угодная пред Ним сотвориши, и внушиши заповеди Его, и сохраниши вся оправдания Его, всяку болезнь, юже наведох Египтяном, не наведу на тя: Аз бо есмь Господь исцеляяй тя. И приидоша во Елим, и бяху тамо дванадесять источников вод, и седмьдесят стеблей финиковых: и ополчишася (разбили лагерь) тамо при водах. И воздвигошася от Елима, и прииде весь сонм сынов Израилевых в пустыню Син, яже есть между Елимом и между Синою.
После этого чтец возглашает тропарь, последнюю строку которого повторяет хор: Явился еси в мире, Иже мир сотворивый, да просветиши во тьме седящия, Человеколюбче, слава Тебе. Книги рекомендуют также петь сначала духовенству в алтаре, потом всем хорам по очереди и лишь потом чтец возглашает стих, после которого пение повторяется, после чего чтец снова повторяет тропарь, воспевая его конец. Первые три паремии читал и возглашал тропарь и стихи припева о.Евгений Габов.
Стих 1: Боже, ущедри ны и благослови ны: просвети лице Твое на ны и помилуй ны: познати на земли путь Твой, во всех языцех спасение Твое.
Да просветиши во тьме седящия, Человеколюбче, слава Тебе.
Стих 2: Да исповедятся Тебе людие, Боже, да исповедятся Тебе людие вси, да возвеселятся, и да возрадуются языцы, яко судиши людем правотою, и языки на земли наставиши.
Да просветиши во тьме седящия, Человеколюбче, слава Тебе.
Стих 3: Да исповедятся Тебе людие, Боже, да исповедятся Тебе людие вси: земля даде плод свой, благослови ны, Боже, Боже наш: благослови ны, Боже, и да убоятся Его вси концы земли.
Да просветиши во тьме седящия, Человеколюбче, слава Тебе.
Слава, и ныне:
Явился еси в мире, Иже мир сотворивый, да просветиши во тьме седящия, Человеколюбче, слава Тебе.
И продолжается чтение паремий. Паремия 4. Книга Иисуса Навина (3 Глава): Рече Господь ко Иисусу: в день сей начинаю вознести тя пред всеми сынми Израилевыми, да разумеют, зане якоже бех с Моисеом, тако буду и с тобою. И ныне заповеждь священником взимающим ковчег завета, глаголя: да яко внидите в часть воды Иорданския, и станете при Иордане. Якоже идяху священницы вземшии ковчег завета Господня во Иордан: и ноги священников носящих ковчег омочишася в части воды Иорданския. Иордан же исполняшеся во всем ложи своем, якоже во дни жатвы пшеницы: И сташа воды низходящия свыше в сонм един, отстоящия далече зело от Адами града, даже до страны Кариафиарим: Низходящия же сниде на море Аравитское, даже до моря Солищнаго, дондеже вконец оскуде, и людие стояху прямо Иерихона (перед Иерихоном). И сташа священницы вземшии ковчег завета Господня, на сусе посреде Иордана готовы. И вси сынове Израилевы преидоша по суху, дондеже скончаша вси людие преходяще Иордан.
Евреи готовятся к осаде Иерихона. Местные народы встретили пришельцев крайне враждебно и лишь некоторые из них решились договариваться с евреями, остальные встретили их, как врагов. И здесь, после того, как стены Иерихона падут по попущению Божию, все население города будет истреблено, так что в живых останется лишь семья блудницы Раав, принявшей и укрывшей в своем доме шпионов от евреев. Но это будет потом, а пока Бог являет чудо, как знамение помощи своей….
Паремия 5. 4 Книга Царств (Глава 2): Рече Илиа к Елиссею: седи убо зде, яко Господь посла мя до Иордана. И рече Елиссей: жив Господь, и жива душа твоя, аще оставлю тя. И поидоста оба, и пятдесят мужей от сынов пророческих, приидоша сташа прямо издалеча, оба же стаста при Иордане. И прият Илиа милоть свою, и свит ю, и порази ею воды, и разделися вода сюду и сюду, и преидоста оба по суху. И бысть яко преидоста, и рече Илиа Елиссею: что сотворю тебе, прежде даже не взят буду от тебе. И рече Елиссей: да будет убо дух иже в тебе, сугуб во мне. И рече Илиа: ожесточил еси просити, обаче аще увидиши мя вземлема от тебе, будет ти тако: аще ли же не увидиши, не будет. И бысть идущим им, и глаголющим, и се колесница огненна, и кони огненни, и раздели между обема: и взятся Илиа трусом, яко на небо. И Елиссей зряше, и той вопияше: отче, отче, колесница Израилева, и кони его, и не виде его ктому. И ятся Елиссей за ризы своя, и раздра я на двое, и взят милоть Илиину падшую верху его. И обратися Елиссей, и ста на брезе Иордана. И прият Елиссей милоть Илиину падшую верху его, и удари воды, и не разделишася. И рече Елиссей: где убо есть Бог Илиин Аффо? И удари Елиссей воды второе, и разделишася воды, и прейде по суху.
Паремия 6. 4 Книга Царств (5 Глава): Прииде Нееман, князь царя Ассирийскаго, с колесницами и коньми своими, и ста при дверех храма Елиссеева. И посла Елиссей к нему вестника, глаголя: шед измыйся во Иордане седмижды, и обратится плоть твоя к тебе, и очистишися. И разгневася Нееман, и отыде, и рече: се рех, да изыдет ко мне, и призовет о имени Господа Бога своего, и положит руку свою на проказу, и отымет ю от плоти моея. Не добрейши ли суть Арвана и Фарфа, рецы Дамасковы, паче Иордана и всех вод Израилевых? Не шед ли измыюся в них, и очищуся? И возвратися, и отыде с гневом. И приступиша отроцы его и реша к нему: господи, аще бы велие слово глаголал к тебе пророк, не бы ли сотворил, якоже рече к тебе: измыйся и очистишися? И сниде Нееман, и погрузися во Иордане седмижды, по глаголу человека Божия, и обратися плоть его к нему яко отрочате мала, и очистися.
И снва чтец (в этом качестве выступал архидиакон Сергий) возглашает тропарь, воспевая его последнюю строку и снова следует пение, составляющее самую красивую часть это службы: Грешником и мытарем за множество милости Твоея явился еси, Спасе наш: где бо имел бы свет Твой возсияти, токмо на седящия во тьме, слава Тебе.
Стих 1: Господь воцарися, в лепоту облечеся: облечеся Господь в силу и препоясася. Ибо утверди вселенную, яже не подвижится. Готов престол Твой оттоле, от века Ты еси.
Где бо имел бы свет Твой возсияти, токмо на седящия во тьме, слава Тебе.
Стих 2: Воздвигоша реки, Господи, воздвигоша реки гласы своя. Возмут реки сотрения своя от гласов вод многих.
Где бо имел бы свет Твой возсияти, токмо на седящия во тьме, слава Тебе.
Стих 3: Дивны высоты морския, дивен в высоких Господь: свидения Твоя уверишася зело. Дому Твоему подобает святыня, Господи, в долготу дний.
Где бо имел бы свет Твой возсияти, токмо на седящия во тьме, слава Тебе.
Слава, и ныне:
Грешником и мытарем за множество милости Твоея явился еси, Спасе наш: где бо имел бы свет Твой возсияти, токмо на седящия во тьме, слава Тебе.
И продолжается чтение паремий. Паремия 7. Книга пророка Исаии (Глава 1): Тако глаголет Господь: измыйтеся, и чисти будете, отымите лукавствия от душ ваших пред очима Моима: престаните от лукавствий ваших. Научитеся доброе творити, изыщите суда, избавите обидима, судите сиру, и оправдите вдовицу. И приидите, и истяжимся, глаголет Господь: и аще будут греси ваши яко багряное, яко снег убелю: аще же будут яко червленое, яко волну убелю. И аще хощете, и послушаете Мене, благая земли снесте. Аще ли же не хощете, ниже послушаете Мене, меч вы пояст: уста бо Господня глаголаша сия.
Паремия 8. Книга Бытия (32 Глава): Воззрев Иаков, и виде полк Божий, ополчившийся, и сретоша его ангели Божии. Рече же Иаков, егда виде их: полк Божий сей. И нарече имя месту тому Полки. Посла же Иаков вестники пред собою ко Исаву брату своему в землю Сиир, во страну едомскую. И заповеда им глаголя: сице рцыте господину моему Исаву: Тако глаголет отрок твой (то есть, здесь слово отрок означает «слуга», так как в древней Руси и правда роль слуг часто исполняли подростки, отсюда и появление этого слова в славянском тексте) Иаков: с Лаваном пожих, и укоснех до ныне: и быша ми овцы и волове, и ослята, и рабы и рабыни, и послах возвестити господеви моему Исавови, да обрящет благодать отрок твой пред тобою. И возвратишася вестницы ко Иакову, глаголюще: идохом ко Исаву брату твоему, и се сам грядет в сретение твое, и четыре ста мужей с ним. Убояся же Иаков зело, и недоумевашеся, и раздели люди иже с ним, и волы и овцы на два полка. И рече Иаков: аще приидет Исав на полк един, и посечет и, будет полк вторый во спасение. И рече Иаков: Бог отца моего Авраама и Бог отца моего Исаака, Господи рекий ми: отбежи в землю бытия твоего, и добро ти сотворю. Довольно ми да будет от всякия правды, и от всякия истины, юже сотворил еси отроку Твоему: с жезлом бо моим сим преидох Иордан.
Паремия 9. Книга Исхода (Глава 2): Сниде дщи фараонова измытися на реку, и рабыни ея прехождаху при реце: и видевши крабийцу (коробочку) в лучице, пославши рабыню, взят ю. Отверзши же видит отроча плачущееся в крабийце, и пощаде е дщи фараонова, и рече: от детей еврейских сие. И рече сестра его дщери фараонове: хощеши ли призову ти жену питательницу от еврей, и воздоит ти отроча? И рече ей дщи фараонова: иди. Шедши же отроковица, призва матерь отрочате. Рече же к ней дщи фараонова: соблюди ми отроча сие, и воздой ми е: аз же дам ти мзду. Приемше же жена отроча, и дояше е. Устрабившуся же отрочати, введе е ко дщери фараонове, и бысть ей в сына. Именова же имя ему Моисей, глаголющи: от воды взях его.
Паремия 10. Книга Судей Израилевых[61] (6 Глава): Рече Гедеон к Богу: аще спасаеши рукою моею Израиля, имже образом рекл еси: Се аз положу руно овчее на гумне. И аще будет роса на руне токмо, по всей же земли суша, разумею, яко спасеши рукою моею Израиля, имже образом рекл еси: и бысть тако. И уранив Гедеон наутрие, и исцеди руно, и истече роса от руна, исполнен окрин воды. И рече Гедеон к Богу: да не прогневается убо ярость Твоя на мя, и возглаголю еще единою, и искушу еще единою Руном да будет убо суша на руне токмо, по всей же земли роса. И сотвори Бог тако в нощи той, и бысть суша на руне токмо, по всей же земли бысть роса.
Паремия 11. 3 Книга Царств (18 Глава): Рече Илиа к людем: приступите ко мне, и приступиша вси людие к нему. И взят Илиа дванадесять камений, по числу дванадесяти колен сынов Израилевых, якоже глагола Господь к нему глаголяй: Израиль будет имя твое. И созда камение, и исцели (собрал) олтарь Господень раскопанный, и сотвори ров, вмещающ по две меры семени, окрест олтаря. И положи полена на олтари, егоже сотвори. И раздроби всесожжения, и положи на полена, и обыде олтарь. И рече Илиа: приимите ми четыре водоносы воды, и да пролиются на олтарь, на всесожжение же и на полена. И рече: удвойте, и удвоиша. И рече: утройте, и утроиша. И идяше вода окрест олтаря, и ров исполнися воды. И возопи Илиа на небо, и рече: Господи Боже Авраамов и Исааков и Иаковль, услыши мене днесь огнем: и разумеют вси людие сии, яко Ты еси един Господь Бог Израилев, и аз раб Твой, и Тебе ради сотворих сия вся, и Ты обрати сердца людей сих в след Тебе. И паде огнь от Господа с небесе, и пояде всесожжения, и полена и воду, яже на них, и воду, яже в рове, и камение, и персть полиза огнь. И падоша вси людие на лице своем, и реша: воистину Господь Бог, Той есть Бог.
Паремия 12. 4 Книга Царств (2 Глава): Рекоша мужие града Иерихонска ко Елиссею: се жилище града сего добро, якоже ты господи видиши, и воды злы и безчадны. И рече Елиссей: приимите ми водонос нов, и всыплите ту соль: и прияша и. И изыде на исхождение вод, и вверже тамо соль, и рече: тако глаголет Господь, исцелих воды сия, и не ктому будет отнюд умирая, ниже безчадствующая сими. И исцелеша воды до дне сего, по глаголу, иже глагола Елиссей.
Паремия 13. Книга пророка Исаии (49 Глава): Тако глаголет Господь: во время приятное послушах тя, и в день спасения помогох тебе, и создах тя, и дах тя в завет языков, еже устроити землю, и наследити наследие пустыни, глаголюща сущим во узах: изыдите: и сущим во тьме, открыйтеся. На всех путех пастися будут, и на всех стезях пажить их. Не взалчут, ниже вжаждут, ниже поразит их зной, ниже солнце: но милуяй их утешит я, и сквозе источники вод проведет я. И положу всякую гору в путь, и всякую стезю в паству их. Се сии издалеча приидут, сии от севера и моря, инии же от земли Персския. Да веселятся небеса, и радуется земля: да отрыгнут горы веселие, и холми правду, яко помилова Бог люди Своя, и смиренныя людей утеши. Рече же Сион: остави мя Господь, и Бог забы мя. Еда забудет жена отроча свое? или не помилует изчадия чрева своего? Аще ли же и сих забудет жена, но Аз не забуду тебе, глаголет Господь.
Заканчивается это, достаточно длинное, чтение паремий, после чего диакон возглашает малую ектению, призывая всех к молитве, конечный возглас священника при которой – возглас «Яко свят еси Боже наш….», в ответ на которые диакон возглашает: «Господи, спаси благочестивыя и услыши ны….» и прочее. Далее литургия уже идет обычным образом.
чтение литургии. Отрывок из первого послания апостолаьПавла к Коринфянам: 1Не Апостол ли я? Не свободен ли я? Не видел ли я Иисуса Христа, Господа нашего? Не мое ли дело вы в Господе?
2Если для других я не Апостол, то для вас Апостол; || ибо печать моего апостольства - вы в Господе.
3Вот мое защищение против осуждающих меня.
4Или мы не имеем власти есть и пить?
5Или не имеем власти иметь спутницею сестру жену, как и прочие Апостолы, и братья Господни, и Кифа?
6Или один я и Варнава не имеем власти не работать?
7Какой воин служит когда-либо на своем содержании? Кто, насадив виноград, не ест плодов его? Кто, пася стадо, не ест молока от стада?
8По человеческому ли только рассуждению я это говорю? Не то же ли говорит и закон?
9Ибо в Моисеевом законе написано: не заграждай рта у вола молотящего. О волах ли печется Бог?
10Или, конечно, для нас говорится? Так, для нас это написано; ибо, кто пашет, должен пахать с надеждою, и кто молотит, должен молотить с надеждою получить ожидаемое.
11Если мы посеяли в вас духовное, велико ли то, если пожнем у вас телесное?
12Если другие имеют у вас власть, не паче ли мы? Однако мы не пользовались сею властью, но все переносим, дабы не поставить какой преграды благовествованию Христову.
13Разве не знаете, что священнодействующие питаются от святилища? что служащие жертвеннику берут долю от жертвенника?
14Та́к и Господь повелел проповедующим Евангелие жить от благовествования.
15Но я не пользовался ничем таковым. И написал это не для того, чтобы та́к было для меня. Ибо для меня лучше умереть, нежели чтобы кто уничтожил похвалу мою.
16Ибо если я благовествую, то нечем мне хвалиться, потому что это необходимая обязанность моя, и горе мне, если не благовествую!
17Ибо если делаю это добровольно, то буду иметь награду; а если недобровольно, то исполняю только вверенное мне служение.
18За что́ же мне награда? За то́, что, проповедуя Евангелие, благовествую о Христе безмездно, не пользуясь моею властью в благовествовании.
19Ибо, будучи свободен от всех, я всем поработил себя, дабы больше приобрести: 20для Иудеев я был как Иудей, чтобы приобрести Иудеев; для подзаконных был как подзаконный, чтобы приобрести подзаконных; 21для чуждых закона - как чуждый закона,- не будучи чужд закона пред Богом, но подзаконен Христу,- чтобы приобрести чуждых закона; 22для немощных был как немощный, чтобы приобрести немощных. Для всех я сделался всем, чтобы спасти по крайней мере некоторых.
23Сие же делаю для Евангелия, чтобы быть соучастником его.
24Не знаете ли, что бегущие на ристалище бегут все, но один получает награду? Так бегите, чтобы получить.
25Все подвижники воздерживаются от всего: те для получения венца тленного, а мы - нетленного.
26И потому я бегу не так, как на неверное, бьюсь не так, чтобы только бить воздух; 27но усмиряю и порабощаю тело мое, дабы, проповедуя другим, самому не остаться недостойным.
Эту главу полезно бы приводить полностью для очень многих, смущаемых толками, о якобы, «жирующих» священниках. Апостол замечает, что брать долю от пожертвований заповедано Богом. Но сам апостол пребывал в добровольной нищете, не желая давать повод для поношений и – желая получить награду от Бога….
Евангелие (от Луки): 1В пятнадцатый же год правления Тиверия кесаря, когда Понтий Пилат начальствовал в Иудее, Ирод был четвертовластником в Галилее, Филипп, брат его, четвертовластником в Итурее и Трахонитской области, а Лисаний четвертовластником в Авилинее, 2при первосвященниках Анне и Каиафе, был глагол Божий к Иоанну, сыну Захарии, в пустыне.
3И он проходил по всей окрестной стране Иорданской, проповедуя крещение покаяния для прощения грехов, 4как написано в книге слов пророка Исаии, который говорит: глас вопиющего в пустыне: приготовьте путь Господу, прямыми сделайте стези Ему; 5всякий дол да наполнится, и всякая гора и холм да понизятся, кривизны выпрямятся и неровные пути сделаются гладкими; 6и узрит всякая плоть спасение Божие.
7 Иоанн приходившему креститься от него народу говорил: порождения ехиднины! кто внушил вам бежать от будущего гнева?
8Сотворите же достойные плоды покаяния и не думайте говорить в себе: отец у нас Авраам, ибо говорю вам, что Бог может из камней сих воздвигнуть детей Аврааму.
9Уже и секира при корне дерев лежит: всякое дерево, не приносящее доброго плода, срубают и бросают в огонь.
10И спрашивал его народ: что же нам делать?
11Он сказал им в ответ: у кого две одежды, тот дай неимущему, и у кого есть пища, делай то же.
12Пришли и мытари креститься, и сказали ему: учитель! что нам делать?
13Он отвечал им: ничего не требуйте более определенного вам.
14Спрашивали его также и воины: а нам что делать? И сказал им: никого не обижайте, не клевещите, и довольствуйтесь своим жалованьем.
15Когда же народ был в ожидании, и все помышляли в сердцах своих об Иоанне, не Христос ли он,- 16Иоанн всем отвечал: я крещу вас водою, но идёт Сильнейший меня, у Которого я недостоин развязать ремень обуви; Он будет крестить вас Духом Святым и огнем.
17Лопата Его в руке Его, и Он очистит гумно Свое и соберет пшеницу в житницу Свою, а солому сожжет огнем неугасимым.
18Многое и другое благовествовал он народу, поучая его.
19Ирод же четвертовластник, обличаемый от него за Иродиаду, жену брата своего, и за всё, что сделал Ирод худого, 20прибавил ко всему прочему и то́, что заключил Иоанна в темницу.
21Когда же крестился весь народ, и Иисус, крестившись, молился: отверзлось небо, 22и Дух Святый нисшел на Него в телесном виде, как голубь, и был глас с небес, глаголющий: Ты Сын Мой Возлюбленный; в Тебе Мое благоволение!
Литургия совершается по чину святителя Василия Великого, как и в день навечерия Рождества Христова.
Дата добавления: 2016-03-26 | Просмотры: 450 | Нарушение авторских прав
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 |
|