АкушерствоАнатомияАнестезиологияВакцинопрофилактикаВалеологияВетеринарияГигиенаЗаболеванияИммунологияКардиологияНеврологияНефрологияОнкологияОториноларингологияОфтальмологияПаразитологияПедиатрияПервая помощьПсихиатрияПульмонологияРеанимацияРевматологияСтоматологияТерапияТоксикологияТравматологияУрологияФармакологияФармацевтикаФизиотерапияФтизиатрияХирургияЭндокринологияЭпидемиология
|
СИНДЕР ТАТАР КЕШЕСЕ... 1 страница
Тарих фәннәре докторы, академик,
галим һәм язучы Миркасыйм Госманов
Разил ВӘЛИЕВ: Миркасыйм ага, әле күптән түгел генә Казанга Кытай татарлары килеп китте. Алар Дәүләт Советында да, хөкүмәттә дә булдылар, Президентыбыз белән дә очраштылар. Моны ни өчен әйтәм, чөнки ул очрашуларның һәммәсендә дә Сезнең исем телгә алынды. Тагын кызыгы шунда, ул делегация составында килгән Илъяр Габитов агабыз кайчандыр Сезнең белән Кытайдагы татар мәктәбендә бер сыйныфта укыган булып чыкты. Моңа кадәр Кытай татарлары Казанда сирәк була иде. Шулар хакында бераз сөйләсәгез иде.
Миркасыйм ГОСМАНОВ: Илъяр Габитов белән хәтта бер партада да утырган идек. Беренче сыйныфта. 2000 елның октябрь аенда, 45 елдан соң, Голҗага барганда, аның белән үзебез укыган элекке татар мәктәбе бинасында булып, беренче сыйныфта утырган бүлмәне карап уйга батып торган идек...
Кытайдагы татарлар турында сөйләгәндә шуңа да игътибар итәргә кирәк – чыгышлары буенча аларның асыл ватаннары Татарстан, дөресрәге Идел-Урал арасында булса да, Кытайга күченгәнче озаграк яшәгән җирләре, нигездә, Казакъстан һәм Урта Азия яклары. Анда Кытайга күченмәгән туганнары да калган. Шуңа күрә алар ерактагы Татарстанга сирәгрәк киләләр, ә Алматыга, Ташкәнткә ешрак йөриләр.
Казакъстан, Урта Азия якларыннан Кытайга аларның күпчелеге XX гасыр башында күченгән. Бигрәк тә совет хакимиятенең беренче елларында хөкем сөргән кытлык, ачлык, көчләп колхозлаштыру, репрессияләр барган чорларда. Ә, гомумән, татарларның Кытай җирләрендә азлап-азлап күренә һәм яши башлаулары XIX гасырның 30-40 нчы елларына туры килә. Шул гасырның 70-80 нче елларындагы вакыйгалардан соң, махсус килешү буенча Көнбатыш Кытай калалары Россия сәүдәгәрләре өчен «ачык шәһәрләр» дип игълан ителгәч, татарлар ул тарафларга күпләп күченә башлый, һәрхәлдә, XX йөз башында Чүгүчәк һәм Голҗа шәһәрләрендә шактый күп санлы татар җәмгыятьләре оеша. 1900 елда, мәсәлән, Голҗада татар мәхәлләсендә мәчет салалар, мәктәп ачып жибәрәләр. Күрәсез, андагы татарларның тарихлары шактый катлаулы. Шул ук вакытта рухи яктан алар үзләрен тарихи ватандагы татарлардан аерып куймады, бәлки, үзләрен Идел-Урал татарларының бер өлеше дип исәпләде. Шуңа күрә киләчәктә дә безнең якларга килүчеләр булыр әле.
Р.В. Бу юлы килүчеләр гадәти сәяхәт итүчеләр генә түгел шикелле, аларның ниятләре, максатлары, хыяллары дип әйтимме, нәрсәдә икән?
М.Г. Бу мәсьәлә хакында мин Илъяр белән шактый тәфсилле сөйләштем. Голҗа тирәсендәге кайбер авылларда берләшеп яшәүче татарлар, балалары соңрак кытайлашып бетмәсен өчен, бәлки, тарихи ватанга кайтырга кирәктер, шул хакта белешеп булмасмы дип, Илъярга мөрәҗәгать иткәннәр икән. Илъяр менә шушы эшне башкару нияте белән килгән. Шул ук вакытта аның үз ата-бабалары яшәгән Казанны күрү теләге дә табигый.
Р.В. Бу дөнья кызык та инде... Берәүләр бәхет эзләп чит илләргә китә. Татарлар, мәсәлән, Япониягә, Кореяга, Америкага, Төркиягә, Канадага, хәтта Австралиягә кадәр барып чыккан....Ә икенче берәүләре шул ук бәхетне эзләп, әби-бабалары җиренә, мәсәлән, Татарстанга, кире кайтырга тырыша. Кайда икән соң ул бәхет дигән нәрсә, читтәме, мондамы? Әллә соң Кытайда татарларга көн беттеме, әллә анда тормышлар авырайдымы?
М.Г. Бу сорау – үзенә күрә зарури, ягъни, котылгысыз, шул ук вакытта, гомумән, бик гади һәм бер үк вакытта катлаулы да сорау. Ни өчен китә? Мин, кыскача гына итеп, бәхетсезлектән, кысылудан китә дип әйтер идем.
Р.В. Бәхет эзләп кенә түгел, бәхетсезлектән китә?..
М.Г. Әйе, яхшыдан яхшырагын эзләп түгел, ә яманнан – бәхетсезлектән юньлерәк тормыш эзләп, берәр нормальрәк тормыш булмасмы дип. Бездә бер кызыклы күренеш бар. Читкә киткән татарларны хәзергә кадәр гел иза чигеп йөрүчеләр кебек күз алдына китерәбез. Моның иң характерлы мисалы Гәрәй Рәхимнең «Татар кешесе» дигән җырга салынган шигырендә чагыла. Анда Себергә себерелгән, Оренбурда орылган, Кытайда кырылган һәм башка шуның ише чит җирләрдә һаман газап чигеп, типкедә йөргән татар кешесе сурәтләнә. Бер яктан, гомумән, мораль-әхлак ягыннан дөрес кебек бу. Әгәр мәсьәләгә бүгенге көн күзлегеннән, ягъни, Татарстанда тормышның башка төбәкләргә нисбәтән чак кына яхшырак булуыннан, аннары мөстәкыйльлек юлына басып, бераз иркенрәк сулый башлау чоры югарылыгыннан караганда, чыннан да шулайрак шикелле. Ләкин бүгенге көн нәтиҗәләрен дөрес бәяләр өчен узган чордагы сәбәпләрне дә белергә кирәк бит. Үз илеңнән, туып-үскән җирләрдән китү ул нормаль тормыштан, бәхеттән килми – бәхетсезлектән килә. Бәхетсезлек исә матди һәм рухи тормышның җимерелүеннән гыйбарәт. Берничә мисалга мөрәҗәгать итик. Фәндә билгеле мисаллар болар. Киң җәмәгатьчелеккә бик үк мәгълүм булмавын исәпкә алып, аларга тәфсиллерәк тукталыйм.
XVI гасыр урталарында, Казан яулап алынгач, бу якларда рус феодалларының җир үзләштерүләре башлана. Бер Тау ягында гына электән яшәп килгән 900 җирбиләүчеләрдән, ягъни, феодаль гаиләләрдән, шул ук гасырның 60-70 нче елларында 700 е (җиде йөзе!) инде рус феодаллары була. Алар нәрсә исәбенә күбәйгән, нинди юл белән баеган? Җир бит ул резина түгел, сузылмый. Рус феодалларының ул чорларда Тау ягында гына түгел, башка төбәкләрдә дә чирәм җирләрен үзләштереп йөрүләрен белмибез – мәгълүм түгел андый фактлар. Ягъни, колонизатор феодалларның җир биләмәләре мондагы халыклардан татарын да, чувашын да, удмурты белән мариен да, башкортын да җирсез калдыру исәбенә барлыкка килгән, үскән. Мондый процесс XVII, XVIII йөзләрдә дә туктаусыз дәвам иткән. XVIII гасыр ахырында, мәсәлән, бөтен Урта Идел буенда эре татар феодалларының – җир биләүчеләренең саны юк дәрәҗәсендә булуы, дүрт-биш фамилиянең дә табылмавы, аның каравы күп санлы рус феодалларының гына хөкем сөрүе – шуның нәтиҗәсе. Әмма халык барыбер үскән, үрчегән. Бер хатын гадәттә уртача унга якын корсак күтәргән, шуннан кимендә дүрт-биш бала үскән. Дәүләт милке булган җирне «имана» итеп, җан башына кискәләп биргәннәр, бары ирләргә генә. Хатын-кызларга исә бөтенләй тәтемәгән. Менә шуларның барысы җир кытлыгын тудырган. Димәк, ачлык, хәерчелек килгән дигән сүз. Чиге, ахыры күренмәгән бәла! Менә шушы кысырыклану, талану, ягъни, үз җирләреннән сөрелү нәтиҗәсендә Уралга, Себергә китеп, Казакъстан белән Урта Азиягә сибелгән безнең татарлар. Юл уңаенда әйтим, минем үз бабаларым да Олы Мәңгәрдәге җир кытлыгыннан элек Яңа Тазлар авылына (хәзер – Байкал) күчәләр, анда да мантый алмагач, казакъ якларына китәләр...
Урта Идел буенда хөкем сөргән мондый процесс XX гасырның 30 нчы елларына кадәр дәвам иткән. Дөресен әйтик, Татарстаннан татарларның күпләп китүләре нәкъ совет чорына, аның да баштагы утыз-кырык елына туры килә. 20 нче еллар башындагы махсус оештырылган ачлыктан алып, колхозлаштыру чорындагы крестьяннарны талау, туздыру, аннары ачлыктан интегүчеләрне вербовка юлы белән төньяк өлкәләргә, Ерак Көнчыгышка күчерү һәм башкалар.
Без, гадәттә, күпләп күченүгә, туган җирләрдән качуга сәбәп итеп христианлыкның көчләп тагылуына, ягъни, чукындыру чоры нәтиҗәләренә ишарә белән чикләнәбез. Әйе, бу күренеш тә әлеге процесска тиешле өлеш керткән. Мәсәлән, 1742 елда бер Казан өязендә генә дә 536 мәчеттән 418 ен, ягъни 87 процентын, җимереп, туздырып ташлаганнар. Башка төбәкләрдә – Себердә дә, Уралда да шулай булган. Шул рәвешчә, социаль изүгә рухи җәберләү дә кушылгач, боларга соңрак «сыйнфый көрәш» тә өстәлгәч, татарның таркатылуы коточкыч төс алган: халыкның төп ватаны булган Урта Идел төбәгеннән (чикләре ясалма рәвештә кысылган Татарстан гына түгел!) миллион ярымнан ким булмаган милләттәшләребез читкә сибелгән – мәҗбүри мөһаҗирлеккә киткән. Шуңа күрә дүрт татарның республикабызда нибары берсе генә торып калган... Димәк, татарның чит-ят җирләргә сибелүендә аның монда кыерсытылуы, монда изелүе, монда орылып, монда себерелүе сәбәп булган икән. Гәрәй Рәхимнең раславына каршы буларак, туган җирләрендәге ач үлемнән качкан татарлар шул якларда исән калганнар, адәм рәтле көн күрә башлаганнар.
Р.В. Гәрәй Рәхим шигырьләре, минемчә, икенче бер максатлардан чыгып язылган кебек. Җөмләдән, халык саны кимү...
М.Г. Анысын да аңлыйм. Бүгенге Татарстандагы татарларның кирәгеннән азрак булуыннан борчылып, башка җирләрдә, бигрәк тә СССР таркалгач, «якын чит илләрдә» торып калган, киләчәктә чыннан да орылачак, себереләчәк милләттәшләренең алдагы язмышларыннан борчылып язган автор ул шигырьне. Халык санының кимүендә башка зуррак сәбәпләрнең булуын да онытмыйк. Мәсәлән, минем бабамның тугыз баласы, утызга якын оныгы булган. Минем исә ике генә балам, бер генә оныгым, һәр нәселдә хәлләр бүген шулайрак... Ә шигырь хакында, дөресен әйткәндә, рухына хас көйгә салынган ул җыр миңа ошый да. Уйландыра, уйланырга, җаваплар эзләргә мәҗбүр итә ул. Ә бу сыйфат әдәбият, сәнгать әсәре өчен бәхәссез зур казаныш! Шул ук вакытта һәрбер сәнгать әсәренең катлаулы мәсьәләне төгәл хәл итеп бетермәве дә табигый.
Р.В. Сез яшәгән чакта Кытай татарларының хәле ничек иде дә бүген ничегрәк көн күрәләр икән алар?
М.Г. Элек хосусый милеккә ия халык үзенә үзе баш булып, үзләрен үзләре матди яктан да, рухи яктан да тәэмин итеп, мәктәбен, мәчетен, зиратын үз исәпләренә тәрбияләп яшиләр иде. Сталин режимы урнашканчы төп ватаннары белән элемтәләре дә нормаль иде. Мао җитәкчелегендә социализм төзи башлагач, милектән колак каккач, шартлар начар якка үзгәргән иде. Болар хакында минем «Ябылмаган китап» исемле әсәремдә шактый тәфсилле язылган. Хәзер исә, хосусый милекчелек, базар шартлары кире кайтарылгач, тормышлары ярыйсы гына җиңеләйгән. Тик элекке хәлләренә кайтырга шактый вакыт кирәк булыр. Җимерүгә караганда төзәтү күпкә авыррак бит... Әмма Ильярга мөрәҗәгать итүчеләрне матди мәнфәгатьләр түгел, бәлки, рухи-милли ниятләр хәрәкәткә китергән.
Р.В. Кытай татарлары монда кайткач үзләрен нинди шартлар, хәтта кыенлыклар көтәсен беләме? Алар аңа әзерме? Сез аларга нинди киңәшләр бирдегез?
М.Г. Аларга монда җиңел булмаячак. Мин моны Илъярга кистереп, каты итеп әйттем. Беренчедән, табигать һәм һава шартлары. Монда кыш ике-өч айга озынрак. Голҗа тирәсендә февраль ахыры белән март башында җир сукалый башлыйлар, ноябрь уртасына кадәр костюмда йөриләр. Аннары җиләк-җимешләр дә, яшелчәләр дә анда күптөрле һәм бихисап. Бер шартларга күнеккән кешеләргә икенче шартлар авыр булып тоелачак. Мин үзем, мәсәлән, 1958 елдан бирле Казанда яшим, баштагы дүрт-биш елның кышы миңа гаҗәп авыр булып тоелды. Хәзер күнектем инде, хәтта яратам да кышны.
Икенчедән, аларның кайберләре, ватанга кайтсак, безне кочак җәеп каршы алырлар да, тегесен дә бирерләр, монысын да китереп куярлар, дип уйлыйлардыр, бәлкем. Андый шартлар совет чорында тамчылап кына дигәндәй булган булса да, хәзер бөтенләй юк инде. (Мисал өчен шуны да ачык итеп әйттем: беркадәре «тәртибе» булган совет чорында да мин үзем университетта утыз ел эшләп, илле биш яшемә җиткәч кенә адәм рәтле фатирга ия булдым, аңа хәтле гыйльми хезмәтләремне аш өстәлендә яздым, гел диванда йокладым.) Үзегезнең кулыгызда йорт, фатир сатып алырлык, эш тапканчы ашап торырлык капиталыгыз булса гына кузгала аласыз, ата-баба хөрмәтенә дәүләт ярдәм итәр дигән өмет белән йөрмәгез, дип ярып әйттем.
Өченчедән, иң кыены бездәге бюрократия булачак. Ул аларның монда килеп урнашырына, берәр кәсеп-эш башлап җибәрүләренә мөмкинлек бирмичә, җелек майларын, йөрәк каннарын суырып иза чиктерәчәк. Россиядәге кебек каешланган, тотрыклы системага әверелгән мәгънәсез, аңгыра, үз-үзләренә зарар итеп ята торган бюрократия, минемчә, башка бер җирдә дә юктыр. Рус бюрократларының каннарга сеңеп беткән тарихи томаналыкларына икенче дәрәҗәле татар чиновникларының гаҗәеп вакчыллыгын, хөсетлекләрен дә кушып карарга кирәк. Халкыбызның: «Татар түрә булса, чабатасын түргә эләр», дигән кырыс хөкемен дә онытмыйк. Һәм бу, минемчә, табигый хәл: изелгән милләтнең чак кына өскә үрмәләгән түрә кисәкләре башкалардан күргән кимсетелүләре өчен үз кешеләреннән, үз кавемдәшләреннән рәхәтләнеп үч алырга яратучан була.
Безнең бюрократия хакында бер тәгаен мисал: Илъяр белән монда килгән казакъстанлы бер татар кешесе, димәк, кичәге совет гражданы (!) Казанда регистрация узар өчен бер атна җәфаланып йөрде... Ә менә дәүләтчелек тарихы өч-дүрт мең еллык, элекке заманда ришвәтчелек белән дан казанган Кытайда исә бүген көннәр буе йөреп, җиде-сигез ишек төбендә чират торып регистрация узасы юк икән... Кунакка чакырган кешенең синең паспортларың белән полициягә барып кайтуы да җитә. Мәсәлән, 2000 елның октябрендә без, Ринат Абдуллин белән икәү, Өремче шәһәрендә булган чакта, регистрация узар өчен беркая да барып йөрмәдек. Безгә чакыру оештырган Мидхәт әфәнде Вәлиев ярты сәгатьтә эшне бетереп кайтты. Һәм без рәхәтләнеп ил буйлап сәяхәт итеп йөрдек: Торфанга да бардык, Голҗада да булдык. Анда теләсә нинди эшкуарлыкка кирәкле рөхсәт кәгазьләрен дә шулай ук өч-дүрт көн эчендә рәтләп була икән. Ә бездә ничек?..
Р.В. Миркасыйм ага, Сез 1958 елдан бирле Казанда яшисез инде. Мондагы кышка күнегеп, аны хәтта яратып та өлгергәнсез. Ә менә Казан Сезне ничегрәк кабул итте, мондагы яшәү шартларына, кешеләргә, аларга хас менталитетка ияләшү авыр булмадымы?
М.Г. Таяк ике башлы диләр бит. Беренчедән, мин ул вакытта яшь идем әле – үз башым гына. Ә яшь кеше яңа шартларга тиз күнегүчән була. Шул ук вакытта мәсьәләнең икенче ягы да бар. Миңа инде 69 яшь тула, шуның 45 елын, ягъни, гомернең иң зур, аңлы өлешен Казанда уздырдым. Димәк, нормаль фикер йөртсәк, мин тулысынча диярлек Казан кешесе инде. Сорау ачык куелгач, ачык итеп җавап бирим: хәзергә кадәр мине чит итүләрен тоям...
Р.В. Барысы да түгелдер бит...
М.Г. Әлбәттә, барысы да түгел. Сүзбарлык халык турында бармый, аерым кешеләр хакында гына. Шуны да истә тотыйк: без бит 60-70 ел дәвамында, гомумән, «чит ил» дигән төшенчәгә карата шикләнүчәнлек, хәтта дошманлык хисендә тәрбияләнгән халык. Чит ил кешесеннән потенциаль шпион эзләү дә гадәткә сеңеп беткән. Үземә килгәндә, кайберәүләр кызык күреп «Бу Кытайдан килгән» дисәләр, икенчеләре аңлы рәвештә ят итәргә, түбәнсетеп алыр өчен кайдан килгәнлеккә (килгәнлеккә!) төрттерәләр иде. Көнчеләр аерата тырыштылар. Шундыйлардан тарих факультетындагы кайберәүләрнең бер-берсенә минем хакта «теге уйгыр», «әлеге кытай» дип әйтергә яратулары да миңа мәгълүм. Безнең галим-голәма, әдипләр дөньясында көнчелек ул, гомумән, бик борыннан килә торган, халык люмпенлашкан совет чорында исә бигрәк тә тирән тамыр җибәргән күренеш бит. Сәләтләре, мөмкинлекләре буенча тигез дәрәҗәдәге кешеләр арасындагы гадәти көнчелеккә, татарга хас тар күңеллелеккә фән-белем тирәсендә маташкан булдыксыз, наданнарның көчсезлектән килә торган хөсетлекләре дә өстәлә. Болары инде: «Үз оябызда без син килмешәктән өстен булырга тиеш», – дигән кебегрәк эт психологиясе белән фикер йөртәләр, шундый юл белән булса да үзләрен өстен куярга тырышалар. Бер кызыклы мисал. Әле күптән түгел, моннан ике ел элек кенә, матбугат тирәсендәге бер танышым: «Миркасыйм абый, сезне кытай ресторанына кереп елан ите ашап йөри, диләр, дөресме шул?» – дип, ихлас күңелдән гаҗәпләнеп сорады. Мин: «Әйе, атнага бер кат елан итен, айга бер аждаһа итен ашап йөрим!» – дип җавап бирдем. Димәк, минем «чыгыш» хакында имеш-мимешләр хәзергә кадәр дәвам итә икән, моның тамыры тирәндә ята дигән сүз.
Р.В. Буяулар куерыбрак китте бугай... Ярар, Сез Казанда барыбер югалып калмадыгыз. Бик үк җиңел дә булмагандыр. Кытай кадәр Кытайда югалмаган татар үз Казанында югалырга тиеш түгелдер инде... Шул кырык биш елда Сез Казанда университет тәмамладыгыз, башта – фәннәр кандидаты, аннары – фәннәр докторы, профессор, академик дәрәҗәсенә ирештегез. Хәтта озак еллар буена Казан университеты кадәр университетта – элекке император университетында проректор булып та эшләдегез, шунда татар факультетын ачуга ярдәм иттегез, галимлек ягыннан гына түгел, язучы, җәмәгать эшлеклесе буларак та халык арасында танылдыгыз. Димәк, Казанда кайнап та «пешеп калмагансыз» икән!
М.Г. Мин буяуларны әллә ни куертмадым, бәлки, әлеге күренешләрнең социаль-иҗтимагый, сәяси һәм идеологик сәбәпләрен ачарга омтылдым. Фикер дәлиллерәк булсын өчен тагын берничә фактны атый алам. Ерак чит илләрдән түгел, хәтта элекке СССРның башка төбәкләреннән, әйтик, хәзерге Үзбәкстан белән Казакъстаннан ата-бабаларының авылларына кайтучыларга карата да үзләренең туганнарының, авылдашларының салкын мөнәсәбәт күрсәтүе дә дистәләгән фактлар белән раслана. Кайвакытларда егылып аракы эчмәүләре өчен дә яратып бетермиләр аларны... Алматыдан Казанга кайтып урнашучы, үз акчаларына йорт-җир сатып алучы танышларыма карата да күршеләренең кырын карау фактларын яхшы беләм. Шулай ук минем кырысрак хөкемем дә югарыдагы сорауда күтәрелгән менталитет мәсьәләсенә, «Кытайдан татарлар кайтса, монда аларны ни көтә?» дигән сорауга тулырак җавап булыр дип ышанам. Менталитет дигәч, кайтучыларның менталитетларында үзгәрешләр барлыкка килүен дә онытмаска кирәк. Гомумән, кайчандыр читтә яшәргә мәҗбүр булып та яңадан үз тарихи ватаннарына кайтучыларга беркайда да җиңел булмый. Моның мисалын Россиядән, Казакъстаннан хәзерге Германиягә кайтучылар хәлендә дә күрергә мөмкин...
Минем үземә килсәк, тарихи ватанга кайтуымны (әйе, килү түгел, ә кайтуны!) уңай бәяләүчеләр, ихлас хуплаучылар, кирәк чакта ярдәм кулын да сузучылар күбрәк булды дип әйтә алам, һичшиксез, күбрәк. Гәрчә фикерләрен ачык әйтмәсәләр дә... Галим сыйфатында җитлегүемә, уңышларыма килгәндә, моның сәбәпләрен иң элек үземнең көн-төн диярлек тырышып эшләвемнән, реаль шартларны дөрес аңлап, түземле булуымнан эзләргә кирәктер. Шулай ук карьера өчен җиңелрәк һәм отышлырак юллар сайламыйча, ул чаклардагы модаларга иярмичә, язма мирас дөньясы кебек кыенрак, «четереклерәк» өлкәгә кереп китүем дә өстәмә сәбәп булгандыр. Дөрес, мондый гамәлләремнең нәтиҗәләрен дә кимсетеп бәяләргә омтылучылар булмады түгел. Әйтик, факультетта бергә эшләүче хезмәттәшләрдән кайберәүләрнең, җае килгән саен, партиянең район, өлкә комитетларында минем өстән «тамызгалап», әләкләп йөргәләүләре дә яхшы ук мәгълүм иде. Үзең дә беләсең, миңа республика җитәкчеләре тарафыннан бернинди дәрәҗәле эш, җаваплы бурычның йөкләнгәне юк. Әллә дөрес түгелме бу?
Р.В. Ә бит үзегезне мәшһүр император университетына проректор итеп билгеләделәр!
М.Г. Беренчедән, совет проректоры әлләни мөстәкыйль әһәмияткә ия булмаган җитәкче кисәгеннән гыйбарәт иде. Теләсә нинди район инструкторының типкесендә була иде ул. 1987 елга кадәр шулайрак иде. Икенчедән, безнең зур түрәләр минем характерымны, холкымны да яхшы белгәнгә үз тирәләренә тартырга теләмәгәннәрдер. Совет идеологиясендә тәрбияләнгән түрәләр өчен үз фикере белән гамәл итүче «кире беткән», ни кушсалар да, ләббәйкә дип тормыйча, үзенчә эшләргә яраткан кешеләрне өнәп бетермиләр. Мондый хәл, дөресен әйткәндә, минем файдага булган икән – чиновник булып гомерне заяга уздырудан котылганмын. Гел гыйльми хезмәттә калдым. Әгәр яшьрәк чакта алданып, берәр чиновниклык юлыннан китсәм, бәлки, күптән «муеным сынган» булыр иде. Ә хәзер мин исән калып, моңарчы бер әйткәнемчә, ата-бабаларымнан беркемнең дә төшенә кермәгән югары гыйльми дәрәҗәләргә ирештем.
Дата добавления: 2015-09-18 | Просмотры: 702 | Нарушение авторских прав
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 |
|