АкушерствоАнатомияАнестезиологияВакцинопрофилактикаВалеологияВетеринарияГигиенаЗаболеванияИммунологияКардиологияНеврологияНефрологияОнкологияОториноларингологияОфтальмологияПаразитологияПедиатрияПервая помощьПсихиатрияПульмонологияРеанимацияРевматологияСтоматологияТерапияТоксикологияТравматологияУрологияФармакологияФармацевтикаФизиотерапияФтизиатрияХирургияЭндокринологияЭпидемиология
|
СИНДЕР ТАТАР КЕШЕСЕ... 2 страница
Өченчедән, проректор булып билгеләнүнең үз тарихы бар һәм ул бик үк гади түгел. 1985 елның җәе, үзгәртеп кору башланып, большевистик идеологиянең, советча тәртипләрнең астына су йөгерә башлаган вакыт. Ректоратка берәр гуманитар галим һәм «һичшиксез» татар кешесе булуы кирәк иде. Дөрес, өлкә комитетында кайберәүләр минем кандидатураны өнәп бетермиләр. Бары идеология эшләре буенча секретарь Рәис Беляевның ихтыяры өстен чыга. Әмма Казанда расланып, Мәскәүгә баргач та, министрның кадрлар буенча урынбасары ректор А.И.Коноваловны: «Табыгыз үзебезнең берәр совет кешесен», – дип, ике сәгать чамасы җәфалаганын яхшы хәтерлим: ишек төбендә көтә-көтә йокыга китә язган идем.
Әгәр мин кайберәүләрнең үземә карата күрсәтелгән ямьсез мөнәсәбәтләренә үпкәләгән, рәнҗегән, аларның чын табигатен дөрес аңламаган булсам, тулай торакларда кысылган чакта ук фатир вәгъдә итеп Уфадан Раил Кузеев, Алматыдан академик Смит Киңәшбаевларның чакырулары буенча Казаннан киткән булыр идем. Димәк, минем әлеге фикерләремдә бернинди дәгъва, үпкә-мазар юк. Сүз бары кайбер хосусый күренешләрнең дә нигезләрендә социаль-иҗтимагый, сәяси-идеологик сәбәпләр ятуы хакында. Кызыклы, гыйбрәтле фактлар бит, Разил туган, әйеме?!
Р.В. Әйе, болары, һичшиксез, уйландыра торган хәлләр. Сезнең белән әңгәмәдә тарихка кермичә дә булмас, ахрысы. Сез тарихи белемебез үсүгә билгеле өлеш керткән кешеләрнең берсе. Моңа кадәр, турысын әйткәндә, татар халкының чын, дөрес, объектив тарихы язылмады диярлек. Ә хәзергәчә язылган кадәресе дә халыктан яшерелгән иде. Сез, тарихчылар, бәлки, белгәнсездер. Соңгы елларда шул гадел тарихны язу һәм дөньяга чыгару өлкәсендә шактый эшләр эшләнде. Бу эшне башлаучылар арасында Сез иң актив галимнәрнең берсе булдыгыз. «Җыен» исемле фонд оештырып, хәйрия акчасына М.Худяков, К.Фукс, И.Гаспринский китапларын бастырып чыгарудан башланган иде ул эшләр. Алар егермешәр мең тираж белән таралдылар. Хәзер инде соңгы елларда татар тарихына багышлап язылган саллы-саллы китапларның саны берничә дистәгә җитәдер. Менә шулар арасында безнең тарихыбызга иң тирән үтеп кергәне, тарихыбызга чын бәя биргәне дип, беренче чиратта, кайсы китапны, кайсы фәнни хезмәтне атар идегез?
М.Г. Андый катгый хөкем чыгарыр өчен, минемчә, иртәрәк әле. Гәрчә яхшы якка омтылышлар күренә башлаган булса да. Тарихи дөреслеккә ирешү бик авыр процесс ул. Кичә кара дигәнне бүген акка әйләндерү, кичәге акны, киресенчә, кара дип игълан кылу белән генә эш бетми. Гомумән, Россиядәге, бигрәк тә совет чорындагы гел ярты ялган, ярты дөреслектән торган тарих белеменнән соң. Ярты дөреслеге ышандыра, ярты ялганы адаштыра. Мәсәлән, булганмы Сөембикә? Булган. Ярты ялганы исә ике-өч иргә чыкканы өчен Сөембикәне фахишә дип игълан итүдән гыйбарәт. Шул ерак чордагы җәмгыятьтә хөкем сөргән гадәт, хокук нормаларын белмичә, белергә теләмичә, шап иттереп тамга сугудан килә торган алым. Булды андый раслаулар, гыйльми әдәбиятта да, кайбер «әдипләребез» телендә дә. Мәсәлән, «Азат хатын» журналының исемен алыштырган чакта. Кулларыннан килсә әгәр, партия җыелышлары оештырып, Сөембикәнең «әхлак йөзен» тикшерерләр иде алар!..
Тарихи вакыйгалар чыганакларда, гадәттә, бер яктан гына яктыртылган була. Чөнки кешеләр дә булып узган вакыйгаларны, фактларны бер ягыннан гына күрәләр. Шуңа күрә, тарих дөресрәк яктыртылсын өчен, ул төрле яктан, төрле кешеләр тарафыннан өйрәнелергә тиеш. Бары шуннан соң гына гаделрәк нәтиҗә чыгарылырга мөмкин. Ә без моңарчы тарихны ничек яктырттык? Мин (яки без) язган гына дөрес, ә башкаларныкы – ялган дип. Безнең буын шулайрак тәрбияләнгән. Шуңа күрә хәзерге олы буын вәкилләре тарихыбызны камил рәвештә дөрес яктырта алырлар дип ышанмыйм мин. Чөнки кичә татарың да, аның теле дә бетәчәк, һәм бу прогрессив күренеш, дип лаф орган, Октябрь революциясеннән соң абсолют гаделлек урнашты, СССРда милли мәсьәлә нигездә уңай хәл ителгән иде, дип утыз-кырык ел тәкърарлаган, бүген исә, заманалар үзгәргәч, күзләрен дә йоммыйча шуларның киресен раслаган кешеләрдән ни көтәргә? Яки «әйбәт баба» эшлим (ясыйм!) дип, болгарчылык теориясен берьяклы рәвештә күпертеп, расачылык дәрәҗәсенә күтәрә язган «милли патриот»лардан нәрсә өмет итәргә? Алар да әлеге ярты ялган белән ярты дөреслекнең икенче вариантын гына бирүдән ары китмәячәк. Мисаллары буа буарлык. Кыскасы, хәзерге олы буын галимнәрнең чын объектив тарихи хезмәтләр бирүенә мин ышанмыйм. Өмет киләчәктә җитлегәчәк яшьләрдә генә. Әгәр бүген, үзебезнең ялгышларыбызны танып, яшермичә күрсәтеп, шундый яшьләрнең тәрбияләнүенә беркадәре көч куя алсак, монысы да безнең тарафтан зур эш булыр иде. Шуны да истән чыгармыйк: минем бу кырыс хөкемем аерым кешеләргә генә адресланмый, бәлки, тулаемы белән безнең һәммәбезгә дә карый. Чөнки һәммәбез дә тоталитар система җимешләре. Дөрес, төрлебезнең «өлешләре» төрле күләмдә булырга мөмкин.
Р.В. Тарих белән сәясәт һәрчак янәшә йөри. Ә сәясәт, белгәнебезчә, бик тә тотрыксыз нәрсә. Шулай булгач, бу фани дөньяда яшәгән галимнәр тарафыннан язылган тарих әсәрләре чын һәм объектив була аламы икән?
М.Г. Мин үземнең «Идел» журналындагы бер чыгышымда тарих ул фән генә түгел, дип кыскача әйткән идем. Тарих күпкә катлаулы, эчтәлеге белән күпкә киң күренеш. Ул узган чорлар хакындагы хатирәләрнең, аңның, фәлсәфәнең, сәнгатьнең, географиянең һәм бүгенге иҗтимагый-сәяси омтылыш һәм ихтыяҗларның арасында торган мөстәкыйль бер белем күренеше. Шуның өчен мин мондый тарихка карата тәгаен мәгънәле «фән» дип түгел, ә киңрәк эчтәлекле «белем» дигән төшенчәне кулланырга яратам. Үзенчәлекле белем. Юкка гына түгел бит: юнаннар – борынгы греклар – бу белемгә, аны сәнгать һәм фәннәрнең башка төрлесеннән аерып куеп, аның үзенә генә хас махсус муза биргәннәр — Клио. Монысы белән алар хаклы булган. Хәзерге чит ил галимнәренең кайберләре дә тарихны традицион фән-гыйлемнәр төркеменә кертмиләр. Бары тарих белемен теләгәнчә бозган, үзләренең сәяси мәнфәгатьләренә буйсындырып, арзанлы фахишә түбәнлегенә төшергән совет авторлары гына «Тарих – ул фән!» дип, төкерек чәчеп бәхәсләшәләр иде.
Шул ук вакытта тарих белеменең чын фәннилеккә туры килә торган махсус тармаклары да бар. Мәсәлән, узганны өйрәнер өчен кирәкле мәгълүматларны туплап, аларның ни дәрәҗәдә дөрес хәбәр бирүләрен тикшереп ачыклый торган чыганакчылык (источниковедение) өлеше. Шулай ук хронология, метрология, археология шикелле махсус тармаклары. Әйтик, элекке чорлардан сакланып калган, җирдә күмелеп яткан матди истәлекләрне казып алып, аларны математика, физика, химия, биология, геология ише төгәл һәм табигый фәннәрнең мөмкинлекләре ярдәмендә тикшерсәң, аларның нәрсә булуларын, ни өчен һәм кайчан эшләнүләрен, узган чорлар хакында нинди мәгълүмат бирә алуларын ачыкласаң, чын фәнни нәтиҗәләргә ирешергә мөмкин...
Р.В. Монда инде сәясәт булырга мөмкин түгел...
М.Г. Әйе, намуслы рәвештә дөрес башкарылган анализ нәтиҗәләренә таянып эш итсәң, монда инде сәясәт әллә ни артык тыкшына алмаячак. Тик сәясәт мәкерле нәрсә: кереп китәр өчен гел тишек-ярык эзләп кенә торачак ул... Һәрхәлдә бер мәсьәләне төрле чыганаклар нигезендә төрле буын галимнәре һәрьяклап өйрәнсәләр, алар нәтиҗәсендә билгеле бер уртак карарга киленсә, бу инде дөреслеккә якыная бару дигән сүз. Тарих белеменең хакыйкатькә шулай гел якыная бару сәләте аны көчле, хәтта кодрәтле белем тармагы итә. Ләкин инде табылдыкларның «Менә бусы, әйбәте, безнең бабаларыбызныкы, ә теге начарлары башкаларга карый» дия башласаң, сәясәт килеп чыга. Ә сәясәткә әверелгән тарихи белем бер булмаса, бер җимерелә. Чөнки сәяси мәнфәгатьләр, системалар үзгәрмичә, алышынмыйча тормый. Үзгәртеп корулар башлану вакытында СССРдагы барлык мәктәпләрдә укытылып килгән тарихтан имтихан алуны бетерү менә шундый җимерелүнең, катастрофаның берсе иде. Рәсми тарихларның андый кискен үзгәрүләре дәүләтләр алмашыну, тәхетләр яңару чорларында элек тә булгалаган, киләчәктә дә булачак... Совет чорында уку программаларында иң күп вакыт бирелгән КПСС тарихы, иң актуаль мәсьәлә дип исәпләнгән совет чоры тарихын яктырту үзенчәлеге дә әлеге катастрофа нәтиҗәсендә нигездән үзгәрде, юкка чыга язды. Әмма шул заманнарда археологик материалларны өйрәнеп, сәнгать истәлекләре буенча язылган җитди эчтәлекле хезмәтләр әле бүген дә фәнни казаныш булып исәпләнә. Кыскасы, тарих дигән нәрсә – ул каршылыклы ике башлангычның – «абстракт» фән-гыйлем белән һәрвакыт конкрет сәяси омтылышларның туктаусыз көрәшеннән гыйбарәт махсус белем өлкәсе икән.
Р.В. Без монда профессиональ галимнәрнең хезмәтләре, аларның үзенчәлекләре, үзара бәхәсләре хакында сөйләштек.Ә менә гади халык гыйльми хезмәтләрне аз укый, тарихи белем аңа йә халкыбызны «кыргый, илбасар» дип гел түбәнсетеп тасвирлый торган дәреслекләр, яисә риваятьләр, әдәби әсәрләр, тарихи романнар аша барып җитә. Соңгы елларда бездә дә саллы гына романнар пәйда булды. Әмма тарихи роман язу өчен язучы фантазиясе янына галимлек чаткысы, беренчел чыганаклар белән эшли белү сәләте дә кирәк бит әле. Шулай булмаса, тарихи роман дип аталган әсәр бары тик халык әкиятенең яңа бер вариантына гына әверелеп калмасмы? Менә Сез, тарихчы буларак, әлеге тарихи романнарга ниндирәк бәя бирер идегез?
М.Г. Әкиятләргә артык бәйләнмәс идем. Аларның үз урыннары, үз бурычлары, үз кыйммәтләре бар...
Р.В. Ләкин реаль тормышта булып узган чын вакыйгаларны әкият дәрәҗәсенә төшерергә димәгән бит!
М.Г. Килешәм. Кайбер романнарда, чыннан да, начар әкиятләр чалымы, ирекле кыланулар сизелгәләп ала. Бер-ике популяр китап укып кына тарихи сюжетка тотынучылар да юк түгел. Ашык-пошык әсәр әвәләүчеләр дә очраштыргалый. Ләкин мин андыйларына да бәйләнеп тормау ягында. Андый зәгыйфьрәк нәрсәләрнең дә хәзерге көндә, кабатлыйм, нәкъ хәзерге чорда үзенчә файдасы бар. Хикмәт шунда, алар тарихи аңнары сүрелгән, хәтта бөтенләй сүнә язган бүгенге көн укучыларында тарихи белемгә карата кызыксыну уятуга хезмәт итәләр. Кызыксыну уяту дигән нәрсә бүген бик тә мөһим. Шуңа күрә аларга карата хәзергә җиңел генә селтәнмәс идем. Әлбәттә, тирән эчтәлекле, югары сыйфатлы тарихи романнарның күбрәк булуын теләр идем. Андыйларының әйбәт үрнәкләре дә бездә бар. Мин, мәсәлән, Мәхмүд Галәү калдырган тарихи романнарны югары бәялим. Хәзерге көн авторларыннан Нурихан Фәттах романнарын аерып куяр идем. Аның «Әтил суы ака торур» әсәре үзенә күрә кызыклы эксперимент булган иде. Ә менә «Сызгыра торган уклар»ы — чын мәгънәсендә ышанычлы тарихи чыганакларны өйрәнеп, хәтта вакыйгалар узган җирләргә сәяхәт ясап кайту, андагы табигатьне күзәтү, һаваны сулау нәтиҗәсендә язылган чын сәнгатьчә югарылыктагы тарихи роман. Мөсәгыйть Хәбибуллинның «Кубрат хан»ы да киң җәмәгатьчелеккә ошаган әсәр. Яңа романнар да чыга тора. Дөрес, мин үзем андыйларның күпчелеген ахырга кадәр укый алмыйм. Моңа, ихтимал, минем документалист булуым, ягъни, узган чорлардан калган язма чыганаклардан документаль истәлекләр белән күбрәк шөгыльләнүем сәбәптер. Ягъни, фикерләүнең, мәгълүматны кабул итүнең, аларга мөнәсәбәтнең үзенчәлеге...
Р.В. Миркасыйм ага, озак вакытлар университет укытучысы, профессор булуыгызны истә тотып, минем Сезгә бер сорау бирәсем килә... Соңгы елларда югары уку йортларында укучы яшьләр контингенты, аларның белем дәрәҗәсе бик нык үзгәрде. Җәмгыятьтәге үзгәрешләр нәтиҗәсендә, уку йортларында да беренче урынга белем дәрәҗәсе түгел, акча, байлык дәрәҗәсе чыга башлады. Өлешчә түләүле укытуга күчү, ә түләүсез өлешенә кода-кодагыйлык, әшнәлек һәм башка шундый юллар белән керү гади халык арасында бик зур ризасызлыклар китереп чыгарды. Әгәр киләчәктә дә шулай дәвам итсә, безнең югары белем бирү системабыз, белем бирү дәрәҗәбез бик түбән тәгәрәмәс микән? Авылдан чыккан балалар арасында, акчалары булмаса да, акыллылары, сәләтлеләре дә күп бит. Тик алар югары уку йортларына керү мөмкинлекләренә ия түгелләр хәзер. Аннары, менә Сез, мәсәлән, дипломын акчага сатып алган надан хирург пычагы астына ятарга риза булыр идегезме?
М.Г. Андый хирургтан һәм дипломын сатып алган юристның хөкеменнән куркыр идем...
Р.В. Шундый юл белән «белгеч булган» икътисадчы, тарихчы белән эш итүдән дә...
М.Г. Ләкин, тарихчыга килгәндә, бер юаныч бар: тарихка акча түләп килергә омтылучылар әлләни күренми. Тарихка хәзер күбрәк булдыксызраклар килә башлады бугай. Монысы да ахыр чиктә хәвефле күренеш. Акча түләүчеләре күбрәк юристлык, табиблык, сәүдәгәрлек юлларын сайлыйлар шикелле.
Р.В. Әйе, иң куркынычы – кеше язмышын хәл итүче наданнарның акча ярдәмендә диплом алуларында.
М.Г. Мине икенче мәсьәлә борчый. Елдан-ел безгә начарланганнан начарлана бара торган абитуриентлар килә. Белемнең, тәрбиянең нигезләрен бирә торган мәктәпләрдә дә эшләр начарлана бара. Матди мөмкинлекләре элек тә әйбәттән булмаган авыл мәктәпләрендә эшләр тагын да кыенлашты. Совет чорында иллюзиядән килеп туган «йөз процентлы өлгереш» кампаниясе торгынлык чорында формализмга, күз буяуга әверелгән булса, соңгы реформа һәм контрреформа, дөресрәге башбаштаклык, хәтта башсызлык елларында бөтен тискәре нәтиҗәләрен бирде. Йөз алтын медальнең яртысыннан артыгы үзен акламавы күп нәрсә хакында сөйләсә кирәк. Начар белемле, хәтта белемсез абитуриентлар югары уку йортларын да чабуларыннан түбәнгә тарталар. Вузларда да мәҗбүри рәвештә формаль план артыннан куу барлыкка килде, таләп йомшарды. Аннары яшьләрдә, гомумән, укуга, чын белемгә омтылыш, кызыксыну бетү дә сер түгел. Югары белемле укытучының, табиб һәм инженерның хезмәт хакы сәдака күләмендә, белемсез эшкуарның табышы исә күп тапкыр зуррак булуын күреп, белеп торганда, кем тырышып укысын инде? Хәзер студентларның 70-80 проценты имтиханга бер китап та тотып карамыйча керә дип әйтсәм, әлләни арттырмам. Безнең чорда мөмкин идеме мондый хәл? Әйе, белемнең дәрәҗәсе бетте. Менә соңгы елларда, әйтик, безнең татар факультетында укып чыккан кызларның, егетләрнең күпмесе үз белгечлекләре буенча укытучы булып эшли икән? Бик азы, минемчә. Мин хәтта табиб дипломын алган кешеләрнең дә базарда сату итүләрен беләм.
Р.В. Бу хәлдән ничек чыгарга соң?
М.Г. Минемчә, иң элек һәр белгечкә үзенең югары белеменә, башкара торган хезмәтенә лаеклы хак түләргә, анысын да вакытында бирергә кирәктер. Әгәр дә мәктәп укытучысы «дәүләт хезмәткәре» дигән гадәти чиновникка караганда өч-дүрт тапкырга кимрәк хезмәт хакы һәм пенсия ала икән, монда бернәрсә дә эшләп булмый. Аннары вуз укытучыларын ришвәт алуда гаеплиләр. Мин һич тә акламыйм мондый күренешне. Ләкин күренешнең, дөресрәге, җинаятьнең нәтиҗәләренә генә түгел, сәбәпләренә, ягъни, тамырларына да карарга кирәктер. Әгәр университет доценты теге хосусый фирманың идән себерүчесеннән азрак эш хакы ала икән, гаиләсен туендыра алмый икән, бу инде дәүләт үзе кешеләрне җинаятькә этәрә дигән сүз.
Р.В. Анысы шулайдыр да, тик университет укытучысына 20 мең түләсәң дә, ул тагын да яхшырак яшәр өчен ришвәт алуын дәвам итмәс микән? Нәфес дигән нәрсә дә бар бит әле...
М.Г. Нәфес ул һәрбер адәм баласында бар. Аны чикләүнең чаралары да мул. Безнең очракта исә, мәсәлән, укуга әйбәт белемле абитуриентлар килсә, начар укыган балаларның ата-аналары да нәфесләнеп акча төртеп йөрмәсәләр, монысы да җинаять юлларының берсен ябачак. Җинаять өчен җәза чараларын да кертергә кирәк. Ә бездә ничек? Бер-ике мәртәбә шаулап алалар да ябалар эшне. Безнең хокук законнарыбыз гарип, менә бәла кайда! Закон-кануннарны иң күп бозучылар кемнәр? Иң элек хокук сакларга тиешле кешеләр, тәртип өчен җаваплы түрә-чиновникларның үзләре! Кызыклы мисаллар да китерә алам. Мин алты елдан артык уку-укыту эшләре буенча проректор, шуның бер елдан артыгын ректор вазыйфасын үтәп утырдым. Әгәр ел саен университетта ун тәртип-канун бозылса, шуның җиде-сигезе университетның егермедән бер генә өлешен тәшкил итә торган юридик факультетка туры килә иде. Абитуриентларыннан алып профессорларына кадәр. Әгәр химиклар, биологлар законны белмәү аркасында тәртип бозсалар, тегеләре нинди юлга баруларын белеп, алибиларын, ягъни, акланыр өчен дәлилләрен алдан уйлап куеп закон бозалар иде. Үзара талашканда да бер-берсенә яла ягу кәгазьләренең иң усаллары шулар тарафыннан язылган була иде. Абитуриентлар имтихан биргән вакытларда үтенеп, сорап, басым ясап, таләп итеп, хәтта куркытып шалтыраган телефоннарның күбесе юрфак чиновникларыннан, зур түрәләрдән була иде. Бәлки, хәзер төзәлгәннәрдер?!. Башка мисалларга да игътибар итик. Соңгы көннәрдә Думада кеше урлау, кеше сатуны тыю буенча шаулый-шаулый канун кабул иткән булдылар. Әмма бит ун елдан артык хәтта үз офицерларыбыз да чеченнарга үз солдатларын сатып яткан икән. Аларның күпмесе хөкем ителде?! Мисалларны тагын да дәвам итә алыр идем... Кыскасы, мәсьәләнең тамырына карасак, унҗиденче елда ук Россиядәге болай да начар булган законлылык нигездән җимерелеп, аның урынына «революцион законлылык» дигән башбаштаклык, сыйнфый диктатура дигән субъективлык урнашу нәтиҗәсендә туган хәлләр һаман да яшәп килә әле.
Икенчедән, өзелгән фикеремне дәвам итим әле, югары белем алу өчен уку, минемчә, нигездә түләүле булырга тиеш. Миндә чит илдән килгән аспирантлар, стажерлар укыды. Аларның тырышлыкларына, үз эшләренә җаваплы карауларына, вакытның бәясен белүләренә исең китәрлек. Минем өчен моның сәбәбе бик аңлаешлы: алар үз акчаларына укыйлар.
Р.В. Безнең кешеләр дә алардагы кебек акчалы булсалар иде...
М.Г. Акча дигәч тә, кесәдән чыгарып түләү хакында әйтмим мин. Киләчәктә эшләп түләү шарты белән теләгән кешегә дәүләттән ссуда – бурычка бирү тәртибен кертергә кирәк дип исәплим. Бер өлешенә, әлбәттә. Чөнки үзләре түләп укый алырлык катлаулар да барлыкка килә башлады. Ссуда алган, аның мотлак түләнәчәк икәнлеген белгән студентның укуга мөнәсәбәте бөтенләй башкача булыр иде. Чит илләрдә дә студентларның күпчелеге шулай ссуда-бурыч алып укый. Киләчәген уйлаган җәмгыять, дәүләт менә шулай алдан кайгыртып кадрлар әзерләргә тиеш.
Р.В. Ә югары уку йортында читтән торып укуга ничек карыйсыз? Бүгенге көндә ул үзен аклыймы? Читтән торып төпле белем алып буламы?
М.Г. Җавабым кыска булыр: ул хәзер – белем дигән нәрсә саннан сыйфатка әверелә барган вакытта – үзен бөтенләй акламый. Заманында, сугыштан соң, «вакытлы чара» рәвешендә кертелгән иде ул. Ләкин, бездә киң таралган гадәтчә, вакытлыча салынган юлларыбыз, йортларыбыз кебек, ул да даими баш авыртуы булып калды. Читтән торып белем алган кешеләргә ошамаса да, турысын әйтмичә булдыра алмыйм: елына ике мәртәбә генә атна-ун көн чамасы ашык-пошык, аннан-моннан китаплар актарып, күләме биш-ун мәртәбә кыскартылган лекцияләр тыңлап кына тирән белем алып булмый шул. Бигрәк тә авыл шартларында яшәүчеләргә.
Хәзер күпчелек авыл мәктәпләре кичерә торган кризисның бер сәбәбе, иң мөһиме булмаса да, безнең җәмгыятьтә киң таралганы, менә шул күз буяуга, халтурага, ахыр чиктә үз-үзеңне алдауга барып тоташа.
Р.В. 2005 елда без зурлап Казанның мең еллыгын бәйрәм иттек. Казанга нигез салыну вакытын билгеләүдә Сезнең өлешегез бик зур булды. Заманында Мәскәү сигез йөз еллыгын билгеләргә рөхсәт итмәгән Казан, аз гына иркенлек алуга, үзенә мең яшь икәнлекне исбатлый алды. Әгәр без тагын да иреклерәк җәмгыятьтә яшәп, тагын да ныграк эзләнүләр алып барсак, Казанның яше тагын да зуррак булыр идеме?
Дата добавления: 2015-09-18 | Просмотры: 597 | Нарушение авторских прав
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 |
|